Terjawab Sudah

February 11, 2011

Salam Jumaat Gengssss.....

Gengs Wanita hari ni Ok ker....Bz??....nak siapkan cupcake 1000 biji....rajin korang buat side income yer.....
Gengs lelaki hari ni ok tak?..Aper??...Datang Bulan???...mmg wajib kene sula ni...No excuses yer.........Pi Sembahyang Jumaat ok...
Cikgu2..Ustaz2..Ustazah2...semua ok tak....kepala pening layan kerenah anak murid...stress...tertekan...dapat surat pertukaran kat pendalaman....apa pon jgn lah garang sgt cikgu.....

Aku berjaya gengs...kawal amarah aku dalam usaha mendapatkan jawapan atas kemuskilan aku terhadap fenomena tercetusnya tangisan dimata Yana....

"Ustazah sekolah kebangsaan Adik garang Sangat...Dia tarik rambut".....itu yg terkeluar dari mulut dia semalam gengs.....saat ni aku harus sebaik mungkin memberikan kata2 pada dia.....aku kene gunakan akal pikiran yg waras....aku percaya kan Yana...tp aku juga harus hormati cara pengajaran Ustazah dia...Apa korang pikir gengs...harus aku ke sekolah dapat kan penjelasan atau bg motivasi dan saikologi sebaik mungkin pada Yana.....

Aku ckap kat dia...Mak dulu pon kene rotan juga...kene cubit...kene pukul kat tapak tangan dgn pembaris masa sekolah dulu....Ustazah buat cam tu sbb dia sayangkan Yana...dia nak Yana Jd pandai...dia tak mahu Yana main2....sbb kalau budak asik main2 jer...nnt dia tak pandai...dia jd budak bodoh....Adik nak jd budak bodoh ke..aku tanya...dia geleng...tp tak kan lah garang sgt...adik Takuttt...terus dia menangis gengs....Aku stop tak tanya lagi...deep from the bottom of my heart....biar pon aku menghormati namun aku tak setuju cara Ustazah tu gengs....Sejauh mana keberkesanan "Garang" itu membantu menjadikan murid menjadi fast learner belum lagi aku kaji gengs...Adakah garang tu "Berkesan or Memberi Tekanan"...

Patutlah dia asik tanya aku jer seminggu ni gengs...hari isnin lagi dia dah stat tanya...baper hari lg nak sekolah...selasa...rabu pon tanya soalan yg sama kat aku...rupanya dia takut nak kesekolah..sian dia....

Pagi ni pon dia kesekolah dgn tagisan..ada riak ketakutan diwajah....ada kesayuan dimata...ada kebimbangan di fikiran.....

Dalam Pikiran aku sekarang ni gengs...Yana masih boleh kupujuk lagi untuk kesekolah.....namun jika sudah sampai ketahap dia tidak mahu lagi kesekolah..then aku kena do something about it...aku harap aku tak perlu kesekolah untuk selesaikan perkara ni...aku cuma harap Yana akan jd lebih berani dan bersedia melalui semua ini..

15 geng komen :

matahati-aishahazhar said...

kak.. sy kalau takat rotan tu tak per lagi.. ni sampai tahap tarik rambut tu dah kategori melampau...

ni membuatkan yana malu dgn rakan2 dia.. kalau rotan tu mungkin dah jadi perkara biasa.. mungkin kawan yana pun pernah kena.. tapi klu tarik rambut ni... hish.. susah nak cakaplah.. elok akak slow talk dgn ustazah tu kak.. jgn buat kat budak lain pulak..

Eye_nee said...

Ratu..

bukan dia seorg kena kebaya...itu cara Ustazah tu mendenda....ramai lg yg kena tarik rambut Yana ckp...Akk tunngu dulu seminngu dua ni..harap2 semua jd ok semula....

eMMe said...

garang dgn tegas lain kak, kalo garang, saya pun tak brani gi skolah, tapi zaman kite sekolah dulu lain kan kak, masih brani lagi nak ke sekilah, walaupun cikgunye garang2 belaka, saya teringat dulu, cikgu Lim ajar math, mangai garang nyewww..time dia garang la, time dia melawak, hahahaha! mcm hampeh nye, nyampah lak tgknye, heheheheh....

Eye_nee said...

eMMe..
Bg akk kesekolah tuk settle kan kes ni jln terakhir la...akk ttp jugak nak bg motivate kat Yana...bg akk Yana baru mula nak mnegenali dunia persekolahan yg sebenar tidak seperti semasa di Tadika dulu...

sori sis tak jln kerumah sis lg hari ni...bizi..

Encik MamaT said...

budak sekarang dengan budak dulu lain.. rasanya... kak aini patut jumpa dan bincang elok2 ngan ustazah tu.. kadang2 nak lepas geram..

kena kaji balik la silibus dan teknik pembelajaran... kesian plak tgk budak2 sekarang ni...

SUHAIDA said...

ASSALAMUALAIKUM

HAI..SAYA MIZZ SUE,
NAK MINTA ALAMAT RAKAN BLOGGER YANG PALING SAYA SAYANG BOLEHKAN?

SAYA NAK MENJEMPUT NI.

PLZ,HANTAR DI
sue_546@yahoo.com

SERTAKAN,

NAMA:
ALAMAT SURAT MENYURAT:
ALAMAT BLOG:
NAMA ANDA DI BLOG:


I LOVE U KORANG!!

SUHAIDA said...

PUJUK YANA ELOK2 TAU ANTY..DIA MASIH TAK PAHAM KOT USTAZAH TU SAYANG DIA

Eye_nee said...

Mamat..
Akk serba salah...takut menjejaskan pembelajaran Yana pulak...pernah dia menangis sampai tersedu dlm tido Mat..dia nak luahkan pd akk pon maybe dia tkut akk akn marah kalau tak nak pi sekolah...pi sekolah takut pulak ngan Ustazah tu.....

Eye_nee said...

Mizz Sue..
Dulu masa jd cikgu...Cikgu Sue garang takkkkk...ada tarik rambut tak..hehe..

Nnt antie pujuk dia lagi yer....

Cik Ina Do Do Cheng said...

kita tak boleh menyebelah satu pihak.kes cam ni dah terjadi pada adik kawan.Darjah dua sampai lima dia terus tak nak sekolah, sebabnya cikgu garang pukul dia. Ada budak takut sikit kalau orang marah atau pukul dia. Ko kena gak jumpa ustazah dia, tapi cakap cara berhemah, bawak sekali yana.settel secara baik.

Eye_nee said...

Ina my geng..
Aku pon kene pikir kebaikan bersama ni Na...aku kasi tunngu dulu 2-3 minggu ni...kalau dia masih menangis dan semakin takut.....aku kena buat sesautu la Na..tak kan aku nak diam jer...

Pepel BoNda AmaNi said...

pehhhhhhh ustazah nie gila brutal men tarik2 rambut..gamaknya mesti dia tengah geram nak tarik rambut musuh dia kot kak..sebab xdapat nak lepaskan kat musuh lepaskan kat anak2 murid...

Eye_nee said...

Pepel...
Kalau ko tgk muka Yana pepagi kan Pepel..sure ko taching jugak la...ko bygkan lah nnt Amani mengadu bender yg sama kat ko...pergh sayu hati beb...teringat akk penah baca paper dulu..sorg Ustazah ngan sorg guru berkejaran bergaduh....Jgn sampai nnt kuar Paper..Seorg Ibu mengejar secara brutal seorg Ustazah...hehehehehehe

eja_faizah said...

wakakakakakaka... gw bkn nak gelakkan lu tau tp gw teringat zmn gw dl ar beb.. ms tu lu ar yg htr gw g sklh.. lu th apsal gw xnak g sklh kan..?? 1) sbb lps blk sklh gw kn blk ulu.. 2) sbb cikgu gw terlampau garang mcm ustazah yana tu ar..
tp cikgu gw tu cubit kat perut... ms tu ,mcm mn li blh dgn beraninyer pegi jer jmpe cikgu tu..?? zmn skrg ni gw rs mmg kn gn psiko ar.. samaada kat ank2 mahupun kat ustazah tu.. lu bnyk2kan bersabar k..

Eye_nee said...

Mak Tam..
Kes lu lah pertama kali dalam idup gua pi slowtalk ngan cikgu....mmg tak bleh blah...tp sebelum jumpa cikgu lu tu gua dah belsah lu cukup2 kan....masih kah lu ingat...gua ni unpredictable kan...lu pun tak leh percaya gua pi jumpa cikgu lu....hahahahahahahaha....